czwartek, 1 stycznia 2015

Fotograf i etnograf



W jednakowych białych ramach wiszą obok siebie poziomo zdjęcia trzech przedmiotów: lupy, okularów, portretu mężczyzny w pomarańczowej ramce robiącego zdjęcie. To opis fragment jednej z wystaw „Miesiąca Fotografii w Krakowie” z 2014 roku.
Jej autorem jest Aaron Schuman – kurator programu głównego festiwalu, wykładowca fotografii, założyciel „SeeSaw Magazine” i fotograf. Wystawa była prezentowana w Muzeum Etnograficznym w Krakowie.



Fragment fasady Muzeum Etnograficznego w Krakowie z plakatem „Miesiąca

Fotografii”, 2014, fot. B.M.



Spośród trzech wymienionych fotografii zwraca uwaga zwłaszcza ostatnia. Nie wiadomo czy jest to portret fotografa czy etnografa.



"Folk. Etnografia osobista”, 2014, fot. B.M. 

Bezpośrednią inspiracją do powstania wystawy Schumana była historia jego rodziny związanej z małopolską wsią  – Cierpiszem. Urodził się w niej pradziadek fotografa Franciszek Feret, który w 1900 roku wyemigrował do Stanów Zjednoczonych. Schuman przeszukał magazyny muzeum, wspólnie z pracownikami odbył podróż do Cierpisza, starał się dowiedzieć jak najwięcej o historii miejscowości. Wystawa miała prezentować wyniki badań, poszukiwań („reseach”). Część zgromadzonych eksponatów i sposób prezentacji sprawią, że oglądający ma wrażenie przebywania w skansenie, we wnętrzu chaty chłopskiej albo na ekspozycji stałej muzeum etnograficznego. Sukmana zawieszona na ścianie, drewniana półka z marionetkami, czapka zawieszona bezpośrednio na gwoździu wywołują takie skojarzenia. 


„Folk. Etnografia osobista”, 2014, fot. B.M.

Interesującym jest fakt, że Schuman umieścił na wystawie zdjęcia pracowników muzeum w trakcie ich badań w terenie, zjazdu w Lublinie. Są to sceny związane z ich życiem zawodowymi, ale pokazanym od strony prywatnej. Z tego względu można by je nazwać fotografiami pamiątkowymi, rodzinnymi.

„Folk. Etnografia osobista”, 2014, fot. B.M.   

„Folk. Etnografia osobista”, 2014, fot. B.M.
 
 
 Umieszczenie ich na wystawie sugeruje związek kuratora z tymi osobami, ich pracą. Potwierdzają to opisy trzech fotografii umieszczonych na początku tekstu. Od końca XIX wieku fotografia jest wykorzystywana w etnografii. Podczas badań wykonuje się zdjęcia aby utrwalić stroje, gesty, tradycje osób, plemion. Głębiej zajęła się związkami fotografii z etnografią Magdalena Sztandara (Magdalena Sztandata, Fotografia etnograficzna i „etnograficzność” fotografii. Studium z historii myśli etnograficznej i fotografii z II. poł XIX i I poł. XX wieku, 2006). Według niej fotografia jest „etnograficzna” u swoich podstaw bo zdjęcie przekazuje nam obraz tego jak daną rzeczywistość zastał fotograf. Zdjęcie jest zapisem sposobu konceptualizowania świata.

Aaron Schuman, „Folk. Etnografia osobista”
Muzeum Etnograficzne w Krakowie
16.05-17.- 08. 2014
   
.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz